Hoe foto’s, cartoons en kunst ’14-’18 beïnvloedden

Edith Cavell wordt neergeschoten door de commandant van haar vuurpeloton. Waarom hij en niet de schutters van dienst? Ze weigerden om te schieten. Boodschap aan de wereld: de Duitsers, die vette, worstenschrokkende lafaards die in hun vrije tijd Belgische vrouwen verkrachtten, die begonnen nu zelf te beseffen wat voor barbaren zij wel waren. Eindelijk!

Het was een bedrieglijk beeld. De verpleegster stierf in de kogels van het vuurpeloton. WO I zat vol met bedrieglijke beelden. De Duitsers kenden er ook wat van. Bij een cartoon: ‘Franse dokters infecteren Duitse waterputten met pestbacil!’ Maar kijk naar het schilderij van het zinkende ‘passagiersschip’ Lusitania, ‘massamoord door de Hunnen’. De misleidende aanblik zonk mee naar de bodem van de oceaan: het schip was volgestouwd met oorlogsmunitie. Bedrieglijke foto’s, cartoons en kunstwerken hadden een duidelijke invloed op het verloop van ’14-’18 en dit boek vertelt daar alles over.